En dag på Balthazar
Nyfikna och entusiastiska klev vi in på sinnenas verkstad, Balthazar i Skövde. Personalen introducerade två olika experimentlådor, en om magnetism och en som var riktad till förskolan. De flesta av experimenten som vi fick presenterade för oss var vi sedan tidigare bekanta med. Några fenomen som litteraturen har delgett oss fick vi möjlighet att undersöka. Vi undersökte exempelvis magnetfältet med hjälp av papper, stavmagnet, kylskåpsmagnet och järnfilsspån. Så här såg det ut:
Här kan vi tydligt urskilja hur magnetfältet ser ut.
Ett annat experiment som vi utförde var att prova hur kroppen påverkar magnetismen.
Vi kan här se att magneterna attraherar varandra trots att öronsnibben är placerad emellan. Detta beror på att kroppen är som ett omagnetiskt ämne och stör därför inte den magnetiska dragningskraften.
Det sista experimentet vi utforskade var att tillverka en elektromagnet.
Vi tog fasta på våra kunskaper som vi fått från handledningen med fysikern Krister Karlsson. I filmklippet ovan kan vi se hur vi virade en koppartråd (spole) runt en järnspik (järnkärna) och sedan förde spolens ändar mot batteriets plus- och minuspol. I detta läge är spiken en elektromagnet, men när vi avlägsnade en av ändarna tappar den sin magnetiska förmåga.
Vi fick också möjlighet att studera en förskolegrupp då de utforskade Balthazar. Vi kunde se glädjen i barnens engagemang samt deras nyfikenhet till att upptäcka och undersöka nya kunskaper och upplevelser. Vår erfarenhet av detta besök är att det är viktigt att vi som förskollärare fångar barnen i stunden, att vi tar tillvara på deras frågor och funderingar samt låter dem få utvecklas både enskilt och tillsammans. Vi hävdar även att det är viktigt att lyssna till barnens hypoteser då det är genom detta barnen uppnår ny kunskap.
Under dagen utforskade vi även andra experiment som Balthazar hade att erbjuda.
Vi är nöjda med dagen, men vi hade dock önskat att vi hade fått bli mer utmanade gällande vårt område, magnetism. Vi hävdar också att vi hade blivit mer inspirerade till att påbörja arbetet om besöket hade skett i ett tidigare skede. Detta är något som hade kunnat möjliggöras om vi hade fått information om exempelvis Balthazar redan vid kursstart.
Härliga bilder (men filmen kan jag inte se "privat" står det...:( )Kom ihåg kommentarerna till kursvärderingen...Att ni inte blev utmanande mer kan också betraktas som att ni är väl förberedda på en undervisning om magnetism... eller? Ställ er frågan: Vad vill ni veta mer? Har ni exempelvis funderat på om ni (mer vetenskapligt) kan förklara skillnaden mellan magnetism och statisk elektricitet?
// Susanne K
Nu ska filmen fungera, hade installerat fel!
Det kan stämma det du säger om utmaning. Det finns såklart mycket mer att lära.
/ Emelie